اين مشعل تابناك و فرزنده در يازدهم ذيقعده 336 قمرى (1) در عكبراى بغداد پاى هستى بر جهان گذارد و (( محمد )) نام وى گرديد.
از آنجا كه پدر او شخصى پارسا و مذهبى بود و به تعليم و تربيت اشتغال داشت ، (( ابن المعلم )) لقب وى شد و پس از چندى (( عكبرى )) و (( بغدادى )) دو لقب ديگر او گرديد. (2)
محمد دوران كودكى خود را با (( بزرگى )) مى گذراند. فراست و تيز هوشى او خبر از گذشته اى پاك ، از خاندان خويش و آينده اى روشن ، دربغداد و جهان اسلام مى داد. عشق و شور فراوان به تحصيل موجب شد كه همراه پدر به بغداد رفته و فراگير علم و دانش را آغاز كند. او از نشاط وافر و فرح بخش بسيارى در مطالعه برخوردار بود. عطر اخلاص در وجود محمد كار را بدانجا رسانيد كه در پنج سالگى براى او از اين ابى الياس اجازه روايت گرفته اند (3) و در حالى كه هفت سال و چند ماه داشت از ابن سماك نقل روايت كرده است . (4)
كيفيت خواندن نماز شب
نماز شب 11 ركعت است
كه ابتدا 8 ركعت نماز به صورت نماز دو ركعتي مانند نماز صبح ولي به نيت نماز شب خوانده ميشود.
بعد دو ركعت به نيت نماز شفع،
مهدي منتظر از اولادامام حسين(ع)
محدثين شيعه و سنّي، روايات متعددي از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل كردهاند كه حضرت مهدي (عج) از اولاد امام حسين ـ عليه السلام ـ است از جمله:
1. شيخ صدوق به روايت عبدالرحمان بن سَمره از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ در يك حديث طولاني كه صفات امام علي ـ عليه السلام ـ و حسنين ـ عليهم السلام ـ را بيان داشته نقل كرده است كه:.
وقتى باران نباريد
وقتى باران نباريد، همه چشمها به چشمهها، قناتها وچاهها دوخته شد وزندگى هر روزى اگر چه كمى سخت بود اما ادامه يافت تا تابستان وپاييز هم آمدند ورفتند وزمستان؛ اما ابرى به آسمان نيامد وبارانى نباريد. وقتى باران نباريد، بهار به سختى، مثل جوانهاى كه تنه شاخهاى را مى شكافد وبيرون مى زند. مثل دانهاى كه پوستهها را كنار مى زند تا سر برآورد، از راه رسيد. كمى سبزى بر صحن دشت ودامن صحرا نشست.
بسم الله الرحمن الرحيم
مقدمه
1- صدتكبير
2- لعن و سلام هر كدام يكبار
3- زيارت عاشورا از اول تا ابتداي صد لعن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿1﴾قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿2﴾نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿3﴾ أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ﴿4﴾إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا ﴿5﴾إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْءًا وَأَقْوَمُ قِيلًا ﴿6﴾ إِنَّ لَكَ فِي اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا ﴿7﴾ وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿8﴾رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿9﴾ وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا ﴿10﴾ .
خطر انحطاط حوزه هاي علميه از زبان حضرت امام خميني
ممكن است دستهاي ناپاكي با سمپاشيها و تبليغات برنامه هاي اخلاقي و اصلاحي را بي اهميت وانمود كرده منبر رفتن براي پند وموعظه را مغاير جلوه دهند وبا نسبت منبري به شخصيت هاي بزرگ علمي كه در مقام اصلاح و تنظيم حوزه ها هستند انانرا از كار باز دارند امروز در بعضي حوزه ها شايد منبر رفتن وموعظه كردن را ننگ بدانند غافل از اينكه حضرت امير منبري بودند و در منابر مردم را نصيحت فرموده اگاه و هوشيار وراهنمايي ميكردند ساير ائمه نيز چنين بودند .
حوزه هاي علميه همزمان با فرا گرفتن مسائل علمي به تعليم و تعلم مسائل اخلاقي و علوم معنوي نيازمنداست.
راهنماي اخلاق و مربي قواي روحاني و مجالس پند و موعظه لازم دارد برنامه هاي اخلاقي و اصلاحي و كلاس تربيت واموختن معارف الهيه كه مقصد اصلي بعثت انبيا ميباشد بايد در حوزه ها رايج و رسمي باشد. متاسفانه در مراكز علمي باينگونه كه مسائل لازم و ضروري كمتر توجه ميشود علوم معنوي و روحاني رو بكاهش ميرود و بيم انستكه حوز هاي علميه در اتيه نتوانند علما اخلاق مربيان مهذب واراسته ومردان الهي تربيت كنند وبحث وتحقيق در مسائل مقدماتي مجالي براي پرداختن به مسائل اصلي و اساسي كه مورد عنايت قران كريم ونبي اعظم وساير انبياواوليا عليهم السلام باقي نگذارد.
بسم الله الرحمن الرحيم
علم و عمل هركسي تفقه دردين پيدا كند حكيم است.
علم حقيقي ان است كه انسان را به هدايت خاصه راهنمايي كند.
يكى از ياران باوفا و صميمى كه از خواص و برگزيدگان اصحاب اميرالمؤمنين عليه السّلام مى باشد و حضرت به مقدار قابليت و استعدادش به او از علوم خويش افاضه نمود، ميثم تمار است ، او مردى بود زاهد كه از شدت عبادت و زهد به شدت لاغر گشته بود.
1 - موازنه دنيا و آخرت
در خطاب به نفس خويش گويم: اى بنده پست و زبون بيهوده كار! بدان كه اين روزها و شبها و اوقاتى كه بر تو مىگذرد، از ساعتى كه به اين جهان پا نهادهاى، تا هنگامى كه از آن پا دركشى، به منزله منزلگاههاى تو به سوى وطن اصلىات مىباشد كه براى اقامت و مجاورت و زندگانى جاويد در آن ديار، آفريده شدهاى و همانا پروردگار و مالك و صاحب اختيارت، تو را براى اين بدين سفر رهسپار فرموده، تا فوايد بسيار و كمالات بىشمارى بدست آورى كه عقول عقلاء و علوم علماء و اوهام حكماء، نتواند به روشنايى و نورانيت و سرور و حبور و بلكه به سلطنت و جلال و بهجت و جمال و ولايت و كمال آن فوايد، پى ببرد و احاطهاى حاصل نمايد!
علم غبيب مخصوص خداست و هر كسي را كه بخواهد به او ميدهد
بحث در مورد علم غيب و اينكه آيا اين علم منحصر به خداوند متعال است و ديگران از آن بهره اى ندارند و يا اينكه ديگران نيز مى توانند داراى اين علم باشند بحثى گسترده است .
پيشگوئي امير المومنين درباره ي شهادت حجربن عدي
حجر بن عدى بعد از ضربت خوردن اميرالمؤمنين عليه السّلام توسط ابن ملجم - كه لعنت خدا بر او باد - به عيادت حضرت آمد و با گفتن اشعار فصيح و زيبائى حضرت را تمجيد و تاءسف خود را ابراز نمود كه اول آن اشعار اين بود:
فيا اسفى على المولى التقى ابوالاطهار حيدرة الزكى
ما همه انتظار فرج داريم و بايد در اين انتظار خدمت كنيم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور إن شاءالله تهيه بشود.
صحيفه امام؛ ج 8، ص 374
تويي پشت و پناه اهل عالم
تويي تاج سر اولاد آدم
تويي چشم و چراغ آفرينش
به تو خرم بهار دين و دانش
سؤ ال :
استدعا دارد در مورد دنيا خواهى و آثار سوء آن در روح انسان را بيان فرموده آنگاه علاج اين بيمارى مهلك را نيز بيان فرمائيد؟
بسم اللّه الرحمن الرحيم يايها المزمل (1) قم اليل الا قليلا (2) نصفه او انقص منه قليلا (3) اوزد عليه و رتل القران ترتيلا (4) انا سنلقى عليك قولا ثقيلا (5) ان ناشئه اليل هى اشد وطا و اقوم قيلا (6)
تحولات سوريه و خروج سفياني
سوريه كشوري حامي مقاومت است و هميشه از حماس و حزب الله حمايت كرده و روابطي صميمانه با ايران دارد .اسرائيل بعد از شكست مقابل حماس و حزب الله يكي از دلايل شكست خود را حضور سوريه و حكومت ان در خط مقاومت تشخيص دادند.
پاسخ پرسشهاى رياضى
1- تقسيم عادلانه
دو نفر با هم به سفر مى رفتند، وقت غذا خوردن فرا رسيد، يكى از آنان پنج نان و ديگرى سه نان از سفره خود بيرون آوردند، در اين اثناء مردى از كنارشان عبور كرد، آنان رهگذر را به خوردن غذا دعوت نمودند و هر سه با هم نانها را تمام كردند، رهگذر خواست برود، پس عوض غذايى كه خورده بود هشت درهم به ايشان داد. در موقع تقسيم پول نزاعشان درگرفت .
بسم الله الرحمن الرحيم
توبه
دلا غافل ز سبحاني چه حاصل
مطيع نفس و شيطاني چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائك
تو قدر خود نميداني چه حاصل